Kevytyrittäjä, näin hankit ensimmäisen keikkasi!

Miten saada ensimmäinen keikka uutena kevytyrittäjänä?

Monilla kevytyrittäjillä saattaa olla jo toiminnan alkaessa valmis asiakaskunta tai yksi laskutettava projekti. Kevytyrittäjäksi voi ryhtyä myös ilman valmiita asiakkaita suunnittelemalla ja toteuttamalla toiminnan aloittamisen huolellisesti. Suunnittelu ja itsensä markkinointi on kannattavaa myös toiminnan jatkumisen varmistamiseksi. Mitä sitten kannattaa tehdä saadakseen näkyvyyttä ja keikkoja? Kokosimme vinkit kevytyrittäjille, joista on varmasti apua!

1. Tee itsellesi liiketoimintasuunnitelma

Yrittäjän tapaan myös kevytyrittäjän on hyvä luoda jonkinlainen suunnitelma omasta toiminnastaan jo ennen kevytyrittäjäksi ryhtymistä. Ennen kuin voit alkaa myymään omaa osaamistasi, tulee sinun tietää tarkkaan mitä myyt. Konkretisoi oma osaamisesi ja myytävät palvelut. Mieti lisäksi, miten eroat kilpailijoista.

  • Mieti tarjoamasi palvelut ja niiden hinnoittelu kuntoon

Määrittele palvelut, joita voit tarjota omaan osaamiseesi pohjautuen sekä laske niille kannattava, mutta houkutteleva hinta. Hinnoittelussa kannattaa ottaa huomioon vähennettävät pakolliset kulut, kuten ennakonpidätys, palvelumaksu, arvonlisävero ja mahdollinen sairausvakuutusmaksu. Hinta määritellään yleensä hinta sisältäen arvonlisäveron, jos laskutettava on yksityishenkilö, mutta jos laskutettava on yritys kerrotaan hinta yleensä hinta + voimassa oleva arvonlisävero. Saat apua oman työsi hinnoittelun suunnitteluun palkkalaskuristamme.

  • Rakenna tavaramerkkisi

Mieti miten erotut muista ja millaisena haluat itsesi esittää potentiaalisille asiakkaille. Tässä voit käyttää apuna analysoimalla kilpailijoita, jolloin voit saada uusia ideoita ja löytää oman polkusi markkinoilla. Onko sinulla esimerkiksi jotain syvällisempää osaamista tietystä osa-alueesta, mitä muilla kilpailijoilla ei ole? Tavaramerkkisi määrittelyssä voit esimerkiksi tuoda esiin omaa identiteettiä. Voit olla esimerkiksi edullinen, tehokas, uraohjus, analyyttinen, hyväntekijä tai tiettyyn osa-alueeseen erikoistunut.

  • Kenelle tarjoat palveluitasi?

Kun myytävät palvelut on mietitty, on hyvä suunnitella kenelle näitä palveluita
tarjotaan. Kuka voisi tarvita kyseisiä palveluita? Onko kohderyhmäsi yksityishenkilöt vai yritykset? Minkä kokoiset yritykset ja millä alalla? Millä alueella he ovat vai voitko tarjota palveluita myös Suomen ulkopuolelle?

  • Miten toteutat palvelun ja missä aikataulussa?

Jos sinulta löytyy aikaisempaa kokemusta, on työhön kuluva aika helpompi
määritellä. Kun sovit palvelusta asiakkaasi kanssa, on asiantuntevaa osata kertoa myös siihen kuluva aika. Ensimmäistä keikkaa sopiessasi, on parempi varata enemmän aikaa työn toteuttamiselle, jotta voit varmasti täyttää asiakkaan odotukset. Jos kyseessä on isompi projekti, voit myös avata enemmän toteutettavan palvelun toteutusta ja sen vaiheita.

2. Luo tili sosiaaliseen mediaan

Kohderyhmästäsi riippuen valitse itsellesi sopivat sosiaalisen median kanavat, josta
tavoitat potentiaaliset asiakkaasi. Luo toiminnallesi sivut ja jaa vinkkejä, visuaalista sisältöä ja viesti tavaramerkkiäsi tarinoin, kuvin ja videoin tavoittaaksesi siitä kiinnostuneet ihmiset. Viestintä sosiaalisen median kautta on myös helppoa, sillä potentiaalisilla asiakkailla on pienempi kynnys ottaa sinuun yhteyttä.

Jotta saisit mahdollisimman paljon irti sosiaalisen median hyödyistä, on hyvä tehdä suunnitelmat pitkälle aikavälille luomalla somestrategia ja olla aidosti aktiivinen.

Voit valita oman kanavasi esimerkiksi seuraavista: Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Snapchat, Youtube ja TikTok. Kannattaa keskittyä muutamaan kanavaan kerralla, eikä käyttää aikaa turhaan mediaan, joka ei tavoita kohderyhmää.

Sosiaalisen median suunnitteluun voit käyttää esimerkiksi ilmaista graafisen suunnittelun työkalua Canvaa.

3. Aktivoidu ryhmissä

Etsi Facebookista ryhmät, joissa omien palveluiden mainostaminen ja/tai
verkostoituminen on sallittua. Kevytyrittäjillekin on tarjolla omia ryhmiä, jotka kannattaa hyödyntää. Ryhmissä voit mainostamisen lisäksi saada myös hyödyllisiä vinkkejä, osallistua keskusteluihin ja verkostoitua saman alan toimijoiden kanssa.

4. Verkostoidu
  • Puhu tuttavillesi

Verkostoitua voi monella tapaa. Facebook-ryhmien lisäksi voit löytää
hyödyllisiä kontakteja yllättävänkin läheltä. Puhu avoimesti tuttavillesi ja
sukulaisillesi. Voi olla, että ensimmäinen keikka löytyy aivan lähipiiristäsi.

  • Osallistu tapahtumiin

Osallistu oman alasi tapahtumiin ja tutustu uusiin ihmisiin. Tapahtumissa
kasvatat oman osaamisesi lisäksi verkostoasi.

  • Aktivoidu Linkedinissä

Lähetä kontaktipyyntö potentiaalisille ihmisille. Voit myös lähestyä heitä viestillä, jossa kerrot itsestäsi ja palveluistasi.

5. Etsi asiakkaita netistä

Etsi oman alasi keikkailmoituksia ja työpaikkoja ja hae niihin. Kerro hakemuksessasi,
että toimit kevytyrittäjänä. Voit selata kevytyrittäjille suunnattuja toimeksiantoja ja
keikkoja myös suoraan FlexWorkin sivuilta, kirjautumalla sisään.

Voit myydä osaamistasi ilmaiseksi myös erilaisilla verkkoalustoilla, kuten Fiverr,
Freedomly tai Upwork.

6. Tee suoramyyntiä

Lähesty potentiaalisia asiakkaitasi suoramyynnillä, eli puhelimitse tai sähköpostilla ja
kerro heille, mitä palveluita voit tarjota. Potentiaalisten asiakkaiden tietoja voit hakea
esimerkiksi Fonecta.fi tai 020202.fi . Huomioithan tähän liittyvän tietosuojan.

7. TEE ITSELLESI VERKKOSIVUT JA/TAI ESITE

Ohjaa potentiaaliset asiakkaasi omille nettisivuillesi tai suunnittele esite, jossa kerrot enemmän tarjoamistasi palveluista.

Keikan laskuttaminen onnistuu näppärästi FlexWork-laskutuspalvelun kautta, jolloin laskutuspalvelu huolehtii kaikesta byrokratiasta puolestasi ja maksaa sinulle palkan. Kevytyrittäjänä voit rauhassa keskittyä keikkojen hankkimiseen ja työn tekemiseen.

fi
Scroll to Top